L’IMPOSTOR
(apunts, esbossos i notes)
Basta un’occhiata allo specchio
per credersi altri.
Eugenio Montale. I travestimenti. Quaderno di quattro anni
1.
Quan em miro
al mirall
ja no veig una
cara coneguda
sinó el rostre
sorrut d’un vell que em mira
mig
enfotent-se, mig desconfiat.
Aquest qui és?
he de concloure
que no és
altre que jo
mateix perquè
respon
als gestos que
li ordeno.
Però no és
cert: un vell m’ha suplantat.
2.
només per a mi
I era de nit i
no sabia veure
quin era el
lloc correcte per dormir-hi.
M’anava ajaient
en un llit i en un altre
però
m’incomodava alguna cosa
i vaig acabar
dret al passadís.
Al passadís, a
fosques, fumava, solament
per veure un
punt de llum vermell i no quedar-me
desorientat, a
cegues, a soles a les fosques.
I va venir a
buscar-me. No em va dir
cap paraula.
Només em va agafar la mà
per portar-me
al seu llit, el llit que era el correcte
per passar-hi
la nit i vaig dormir-hi amb ella.
Aquesta és una
història real però banal
que explica la
importància de ser al lloc adequat
en el moment que toca.
3.
Cel enllustrat
amb raigs de vent.
Un sol com
nou. L’aire és tan fred
que respirar
fa mal. Avui
camino ràpid
sense observar ningú.
No puc mirar
la gent que passa
tot passejant.
Només cabòries
de dins de
casa.
4.
Em miraré la
cara
El mirall em
retorna
una imatge que
no acabo de conèixer.
Aquest sóc jo.
Un somriure que s’insinua
en una cara
que ja comença a reflectir la meva edat.
Recordo allò
que diuen,
que a partir
dels quaranta cadascú és responsable de la seva cara
i no em sé
imaginar quina responsabilitat
es deriva
d’aquesta cara meva
5.
Final d’hivern
i
A Vilafranca
vam comprar tisores de podar i manetes de porta.
Vam comprar al
viver una anglesina per al porxo del jardí.
Vam dinar sota
el porxo amb un vi de Gandesa que m’agrada.
Mentre feia la
migdiada, vas lligar l’anglesina a les bigues del porxo.
Esperarem les flors
i després les fulles,
cada dia
d’aquesta primavera.
ii
Posar oli
d’hivern a la morera amb xaparra.
Podar
mínimament el lledoner de la baixada.
Tapar amb més
grava les marques que els senglars
han deixat al
terra de l’entrada.
Plantar pèsols
a l’hort.
Passar més
temps al sol.
iii
Hi ha quatre
capgrossos
nedant en
cercle
a dintre de la
bassa
però encara no
he vist
cap
salamandra.
6.
Dia de vent.
Tot em convida
a la síntesi.
7.
Senyor meu
Deixa’t estar
d’històries:
si has pogut
realitzar la transacció,
si has cobrat
el diner que et proposaves,
oblida’t
d’aquells danys col·laterals
que s’hagin
produït. Inevitablement
de cada bé en
sorgeix un mal
i a l’inrevés:
de cada mal en surt un bé.
No cal que et
penedeixis, ja està fet
i tens al teu
poder la quantitat
convinguda.
Quedes en soledat
rosegant la
recança de pensar
si n’hauries
pogut obtenir més.
8.
Cançó
M’escolto les
paraules del vell que tinc al cap.
No vull sortir
de casa. El fred ha congelat
el meu cos,
les orelles, les dents, els ulls, les mans.
Desgrano
lletanies i rosaris profans
sobre mi i
sobre els altres, sobre el que m’ha passat.
Revisc velles
escenes i, repassant, refaig
les coses que
quan foren em van passar per alt.
El vell que
tinc a dintre es riu dels meus afanys,
em retreu les
mancances i menysprea el que he estat,
només em deixa
viure recordant el passat
perquè
entengui la manca de sentit d’aquest joc
ridícul i
macabre, que s’acaba de cop
i que no dóna
marge per reparar els errors.
Si tornés a
ser jove repetiria errors
que ara em
semblen estúpids, però aleshores no.
El vell que
tinc a dintre és tan enze com jo
per més que em
sermonegi i em faci de censor.
9.
Ja fa dies i
dies que no sona el telèfon.
El veig allà,
impertèrrit, aguantant totes les meves
mirades de
biaix mentre faig altres coses
per no fer la
impressió que espero una trucada.
Una trucada
que no sigui d’aquelles d’hola bon dia,
una trucada
com la del general que rep les novetats,
quan les
tropes formades esperen que ell arribi
després
d’haver assolit els darrers objectius.
Una trucada de
la dona que finalment accepta.
Una trucada
dient que m’ha tocat la loteria.
Però ja fa
alguns dies que no sona el telèfon
i ja me’n
despreocupo, tot i que això no evita
mirades
d’impaciència cap al telèfon mut.
10.
Quan em quedo
callat se m’apareixen els absents,
tots aquells
que, estimant-los, per un o altre motiu
s’han quedat
endarrere i ja no són amb mi.
Quan em quedo
callat sovint dialogo amb ells
explicant-los
perquè la vida els ha portat
tan lluny de
mi. Un monòleg en va,
un costum com
de foll, que em fa gesticular
i sovint
parlar sol, però jo no estic sol,
jo mai no
estic a soles sinó que m’acompanyen
tant si ho
vull com si no, aquells que ja no hi són
i que em
retreuen severament la meva absència,
sense raó, o
amb raons que no accepto.
Quan em quedo
callat els absents apareixen.
11.
Com més va,
més constato que la vida segueix
un pla
determinat. Solament és qüestió
de saber on
vols anar i adreçar-hi els teus passos.
Sóc allò que
pensat, sóc allò que he menjat,
sóc allò que
he volgut, sóc com m’he definit
i només és en
mi la clau per desistir-hi.
I si em miro
al mirall i el que veig no m’agrada,
és solament a
mi a qui puc reclamar.
Inútilment, ho
sé, hi ha moltes decisions
que no es poden canviar, per més que es reconeguin
passats els
anys errònies. Però deixem-ho córrer.
Només volia
dir que solament nosaltres,
cadascú de
nosaltres som l’únic responsable,
i no valen
retrets ni laments que són cosa
dels
inconscients i els febles, de nosaltres mateixos.
12.
Poetes
Aquesta gent
poc avesada a viure,
amb un gust
obsessiu per la paraula
entesa com a
estri, despullada
de la seva innocència,
generalment
entestats a parlar
de coses
fosques que ningú no entén
i a ningú no
interessen,
una mica
pesats i vanitosos
perquè es
creuen que estan posseïts pel seu art.
No són gent
agradable. Però cal
jutjar-los,
solament pels ben escassos
instants de
connexió amb, com dir-ho, amb el geni,
els seus
moments de glòria, que el comú
de la gent no
trobaria que compensen
tants
esforços, afanys i desenganys,
tants anys de
temptejar i d’equivocar-se.
13.
Parlo en veu
baixa
i no aixeco la
veu
ni aixeco els
ulls
per no
trobar-me
amb totes les
mirades
pendents de
mi, la multitud
silenciosa que
espera
les meves
paraules en veu alta.
Ells hi són
des de sempre
presos
d’expectació
estupefactes
davant del meu silenci
però encara
atents
esperant.
14.
Canon
En un principi
va ser JV Foix,
d’ell vaig
aprendre les poques coses que encara sé.
Joan Vinyoli
volia ser Rilke
però finalment
va esdevenir Joan Vinyoli.
Espriu,
d’alguna forma és el primer de tots.
Llàstima que
sovint està de poc humor.
Ferrater era
insolent, pretenia ensenyar-nos
com havíem
d’escriure per no ser provincians.
Com a lector,
sempre em barallo amb Gimferrer
però sovint
acaba guanyant ell.
Possiblement
hauria d’esmentar alguns amics
o ser
condescendent i afegir-ne uns quants d’altres,
però, si sóc
honest, no hi veig ningú.
Jo ni m’hi
acosto, no cal dir-ho.
Encara que al
final vacil·laria
sobre si hi
incloc Vicent Andrés
Estellés.
15.
Un altre dia
sense pluja.
El vent i el
fred campen pertot.
Camino
embolicat en un abric.
Vaig cap a la
feina.
No plou.
16.
materialisme màgic
T’adones?
Havia començat
l’Era d’Aquari,
l’era de
l’esperit,
el final de
les guerres,
el temps de la
fraternitat universal,
l’edat de Déu
front a l’edat
que deixàvem
enrere.
Però el Déu
veritable era el d’Alistair Crowey,
era Ctulhu.
L’era de
l’ideal
aviat va
convertir-se en un mal son.
Com vam poder,
vam haver de tancar-li la porta
i persistir en
l’antiga negació del transcendent
per salvar-nos
del caos.
17.
Tornem-hi
Un poema és un
forat que condueix
des de la
realitat de la vida ordinària
a un altre
lloc, definit solament
per les
paraules que conté el poema.
En el millor
dels casos. Un poema dolent
és un forat
que no era prou profund
per arribar a
l’indret que proposava
i deixa que el
lector s’hi esberli el cap
o que es quedi
encallat a l’orifici
imperfecte.
Aquest poema no
és un poema a
l’ús, és un avís
sobre els
perills que pot guardar un poema
per al lector
novell.
18.
El fred
s’escola per totes les escletxes.
Tremolo a sota
de les mantes
i imagino
imatges que se m’emporten lluny.
M’adormo. El
fred cedeix, suposo, i somio
fins que
arriba l’hora de llevar-me.
Torna a
envair-me el fred del dia que comença
i viuré glaçat
durant tota la jornada
esperant només
el somni que em temperi.
19.
A la part alta
de la prestatgeria
busco els
llibres de Brecht, aquell autor
que vaig
estimar molt i que he oblidat.
Hi trobo aquell
poema de la dona
que fa feines
humils a la taverna
però somia el
dia que arribarà el vaixell
que la
redimirà mentre mata tothom
que la
menysté. La Molly dels pirates.
Se m’acudeix
que tots vivim així,
esperant
aquell dia que arribaran els nostres
i impartiran
justícia i ens reivindicaran.
Però he comprès
fa temps
que aquells
que són els meus,
un grup
desgavellat i heterogeni,
no vindran mai
20.
Miri, Larsson
Miri, Larsson,
les seves històries
són molt
entretingudes i segura-
ment el públic
restarà
bocabadat i
dirà que és magnífic.
També n’estic
segur que s’ho ha passat
d’allò més bé
escrivint-les i que es creu
que amb això
n’hi ha prou per fer bons llibres.
Però s’ha
aturat mai a meditar
si tot això
que ha fet és un avenç
per a vostè,
per la literatura,
per al millorament
del seu idioma?
Sé que aquesta
objecció condueix
sovint a la
paràlisi,
jo mateix ja
fa temps que no escric,
que al mateix
Goethe l’hauria fet dubtar,
però es tracta
d’això, ni més ni menys.
21.
Creació
i
L’aprenentatge
inútil d’acaronar l’aroma,
d’ensumar les
paraules, de mirar melodies,
ha quedat
ensorrat entre lectures seques,
al darrere d’un
rostre de celles arrugades.
Però potser
algun dia germinarà de nou
i em tornarà a
fer alegre, despreocupat, il·lús,
com era temps
enrere, abans d’haver adoptat
la meva
concepció desenganyada
de tot, de
tota cosa, que avui dia em conforma.
ii
Totes aquestes
paraules ja no volen dir res
es queden en
silenci, absortes, enganxades al paper
però ja
exhaustes.
No trobo la
manera d’obrir la superfície
tan llisa i
uniforme d’aquest paper cobert
de no res,
d’objectes falsos, per trobar
la saba que transforma les paraules
en éssers
animats, en vida veritable.
iii
El nen que
descobreix les primeres paraules,
el taumaturg
que descobreix el sortilegi,
l’estranger que de sobte s’adona que comprèn
la llengua nova,
el venedor
ambulant que subjuga l’auditori,
aquell ociós
que finalment acaba un crucigrama,
l’humorista
que inventa un acudit que fa petar de riure
i jo que
temptejo debades aquesta trista nota.
iv
Alguna gent em
deia que havia de tenir
ambició
literària, els meus escrits no eren
més que
composicions escadusseres,
modestes,
simples i sense volada.
No sabia què
em deien. Sense haver-ho
meditat ni
molt menys teoritzat
escrivia
seguint només el meu impuls
sense cap
estratègia ni un discurs
teòric. I això
creia que era honest
i no calia
més. Segurament
estava
equivocat. Vaig tenir sort
malgrat la
ingenuïtat me’n vaig sortir
crec que no
malament. Però no obstant
només la
veritat no fa una obra.
v
Quan escric
sento un home que em mira per sobre de l’espatlla.
Amb una veu
seriosa em diu: Perquè ho escrius,
això, no saps
que ara,
en aquest
temps, la paraula ha caigut en un profund descrèdit?
Aprèn a
dibuixar, canta, no perdis
el temps
pensant discursos que a ningú no interessen,
col·lecciona
segells o, si no tens
altra cosa
millor, fes art efímer
amb una
esponja i un escuradents,
però no perdis
temps amb les paraules.
Insulto l’home
i marxa deixant-me per inútil
però s’ha
dissipat la idea que volia
explicar i ho
deixo córrer.
22.
Cada cop que
tinc gana faig càlculs sobre el greix
que conté cada
cosa que em podria menjar.
Al final,
menjo allò que resulta del pacte
entre el desig
i el càlcul i em sento miserable
amb una pastanaga
i una llesca de pa.
I, malgrat la
penúria, la meva panxa creix
un centímetre
i mig cada dos anys.
Tot això és
trist, tan trist, que em sembla que no es pot
escriure sobre
això. Pertany a aquella esfera
íntima que no
es pot mostrar. Pura impudícia.
23.
De tant en tant somio
només un tros
de pell i sé que és teva,
solament unes
mans que a les palpentes
busquen les
meves mans,
uns cabells
entre la multitud,
unes ulleres
oblidades,
calces
deixades entre la meva roba,
i sé que
encara hi ets.
24.
Només a través
dels teus ulls he conegut el món,
aquella part
de món a la qual de cap altra
manera no
m’hauria pogut acostar ni intentar de comprendre.
Amb tu he vist
la misèria i també l’alegria de pobles de l’Àfrica,
he viscut el
perill d’alguns ports d’Amèrica del Sud,
he menjat
ostres clavades a la coberta d’un vaixell mercant
en arribar a
New Orleans,
he imaginat
els ulls de dones que oferien
el seu cos
sense entendre què deien ni què hi havia al fons
de la seva
mirada, i paisatges llunyans, de l’Índia o de Tailàndia.
Si el valor
d’una vida es mesura pel que dones als altres,
després de
tot, ara que ets lluny, recordo que m’has donat això,
testimonis
directes d’algues parts del món
i d’una vida
tan allunyada de mi
que no hauria
pogut ni tan sols arribar a imaginar-la.
25.
El cinc
i
Una vida
avorrida,
sense
anècdotes, plana,
també sense
patir. Una vida
plena de
moments plàcids, sense angoixes.
ii
És per causa
de la llum que el rostre s’il·lumina
o és el
somriure que il·lumina el rostre
que fa créixer
la llum? Avui venia
malhumorat per
totes les petites agressions
del dia. Però
tot s’ha suspès i solament
hi havia llum
que creixia pertot.
iii
Busco trenta
maneres de no dir
que avui no
serà igual que els altres dies,
que avui
tindré més temps per despertar-me
i posar-me
content en veure créixer
la llum, fins
que la feina se m’emporti.
iv
Arribarà demà
i tocarà
oblidar,
no capficar-me
per no
posar-me trist.
No pensis i
treballa
i empeny un
altre dia
i tots els que
convingui
perquè torni a
arribar.
v
Són els trenta
minuts dels teus forats
que em posen
tan content. Hi posaré
la llengua i
tos els dits, la meva cuca.
Són els trenta
minuts dels teus forats,
les orelles,
el nas, la boca, la vagina
i el cul
també. Són pocs minuts
i em posen tan
content.
26.
I passen anys
i els paisatges s’esborren,
escenaris dels
temps deixats enrere.
Cada cop que
algú mor
es destrueix
l’espai que ell habitava.
Rememoro
ciutats que no existeixen
i fins i tot
el record sembla buit,
com un anar i
venir enmig de la fosca.
Algú que se
n’ha anat.
Una ciutat
perduda.
27.
Perquè tenim
memòria
si només ens
serveix per falsejar el passat?
Si revisqués
realment els meus records
no m’hi
retrobaria,
veuria un
noiet tímid, silenciós,
en un racó de
totes les històries.
Els records
només tornen per torbar-nos,
de tant en
tant.
De
l’experiència només val la sensació de tenir-la.
L’ensenyança
és millor que l’anècdota que te l’ha procurada.
Per tant,
oblida.
28.
Ideals
Totes aquelles
coses que te’m feien llunyà,
les teves fidelitats, les teves causes,
amb el temps
ja no tenen importància.
Al final,
només queden els homes
i les dones,
despullats, front amb front,
per dir-se
cruament les veritats.
I el cert és
que tot allò que ens separava
ja no té cap
sentit.
Però tant
se’ns en dóna.
29.
Oriental
Llevar-me no
tan d’hora,
fingir que ha
estat un somni,
conèixer
alguna dona.
Descendir des
dels núvols,
comprovar les
trucades,
deixar passar
les hores.
Empassar-me
saliva,
arribar tard a
casa
i l’endemà tornem-hi.
30.
Qui hagi
tingut la sort de viure tres dies de completa alegria,
només tres dies, pot començar a guardar una part d’alegria en el seu cos,
en alguna part
del cos on s’acumuli l’alegria. L’alegria
és com el
greix que es posa a la panxa quan s’ingereix de més,
és com
l’oxigen que va a parar a la sang quan respirem.
Però l’oxigen
de l’aire i el greix dels aliments són més fàcils d’obtenir que
l’alegria.
L’alegria es
fabrica per estranys procediments
i és rara. No
s’obté sinó penosament
tot i que el
cos necessita alegria com aire o aliments.
31.
Ebri de mi,
sord de sentir les meves
soles
paraules, resto
exhaust.
Perdre aquest llast,
la meva
identitat,
per no sabent
qui sóc, què soc, poder ser lliure.
Aquests poemes formen part d'un dietari de l'any 2005. POc a poc, aniré pujant alguna obra inèdita que em sembli apta per ser mostrada.
ResponElimina